ninalagar.blogg.se

Eget bidrag till semmel-hajpen: Friterade semlor!

Publicerad 2015-01-25 17:11:00 i Allmänt,

Jag vet inte om ni noterat det men den senaste veckan har det i vissa kretsar, inte minst i medierna, handlat om olika varianter av semlor. Det började med att konditor Mattias Ljungberg på Tösse  i Stockholm gjorde semmel-wraps och sedan har det bara rullat på! Korv-med-bröd-semla, hamburgersemlan,samt nu senast semmelpizza i TV4:s Nyhetsmorgon. Naturligtvis föredrar jag den klassiska semlan och då allra helst från suveräna Merhans konditori på Radiotorget I Västra Frölunda (har ni märkt att alla som rekommenderar något ofta väljer något som ligger i den egna närmiljön? Fråga någon om stans bästa pizza får du se...!) som den enda gång man förekommit i semmeltest i GP belönades med fem fyrar. Gå dit och prova så får ni se!
 
Men när nu detta nya dök upp vill jag också bidra med något och det gör jag med min egen innovation: Den friterade semlan!
 
 
 
Min friterade semla består i mitten av mandelmassa blandat med grädde, sedan bulle runtomkring. Efter jäsning friterades semlorna och rullades sedan i rörsocker, kanel och zest av apelsin. När de svalnat skars de upp till två tredjedelar och den vispade grädden spritsades in. Smaken var definitivt som semla!
 
Så här gör man:
 
Värm 2,5 dl mjölk till fingervärme och blanda med 1/2 paket jäst och 1 msk socker i en bunke. Låt stå i en kvart tills det bubblar.
 
Blanda jästblandningen med 1 msk kanel, 1,5 dl socker, 1 ägg, 1/2 tsk salt och 8 dl vetemjöl och bearbeta i maskin i 10 minuter. Lås jäsa i en timme, tills degen är dubbelt så stor. Under tiden gör du en god fyllning bestående av 300 gram mandelmassa, 1 tsk vaniljsocker och 1 dl vispad grädde samt mjölk att späda med. Eftersom jag alltid brukar ha inkråmet från bullarna i mina semlor tinade jag två kanelbullar och körde med i smeten för att fyllningen skulle få den rätta smaken. Smaka dig fram.
 
Dela degen och forma små bollar, 15 - 20 st.. Gör hål och putta i en rejäl klick av fyllningen i varje. Tryck ihop och lägg med hålet nedåt för att jäsa en halvtimme.
 
 
Efter en halvtimme är den äntligen dags att fritera! Det är så kul! Hetta upp en liter rapsolja i en kastrull till 160 grader. Använd en digital stektermometer hela tiden så har du koll så att det inte blir för varmt eller för kallt. Lägg i bullarna med en hålslev och fritera i ett par minuter på varje sida. Bullarna jäser under friteringen. De ska vara gyllengula när du vänder dem vilket går väldigt lätt eftersom de flyter.
 
 
Ta upp och lätt rinna av på hushållspapper. Vänd dem i en blandning av rör- eller råsocker blandat med kanel och zest från apelsin.
 
 
 
När bullarna svalnat skärs de upp till två tredjedelar och vispad grädde spritsas i hålet. Klar att avnjuta!
 
 

Nu hoppas jag att jag inspirerat er till egna varianter. Hör gärna av er!

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela