ninalagar.blogg.se

Lasagne - en kärlekshistoria del 1

Publicerad 2015-01-09 19:51:00 i Allmänt,

Fredag... då vet alla som känner mig att det blir lasagne hemma hos oss!
 
Första gången jag kom i kontakt med lasagne var lustigt nog i skolbespisningen ( göteborgare säger bamba, vi östgötar sade matan när vi skulle vara coola...). Jag gick på De Geer skolan i Norrköping och maten serverades på Lenningska institutet en mindre promenad norrut. Och där, hösten 1978, serverades det något alldeles fantastiskt gott. En pastarätt med de mjukaste gosigaste pastaplattor med köttfärs emellan. På toppen låg den god smält ost och det hela var så himla gott!!! Nu i efterhand inser jag att den inte kan ha varit så enormt god egentligen för storkökslasagne är väl inte det godaste här i världen men... Jag uttryckte min uppskattning för de jag åt tillsammans med och en av mina klasskamrater berättade att lasagne, det brukade man göra hemma hos henne. Jag insåg snabbt att hon måste vara världens mest lyckligt lottade människa. Hemma hos mig fanns det ingen lasagne vilket ju inte var så konstigt eftersom vi inte kände till det. Två år tidigare hade jag ätit mitt livs första pizza - bara så att ni fattar tidsaspekten: Det här är väldigt länge sedan! Hemma hos mig vankades det minsann bara husmanskost, något som jag för övrigt älskar, inget ont om min mammas goda husmanskost! Men just då, hösten 1978, kändes det som om något gick mig förbi. Ett bättre liv.
 
8 juni 1979 träffade jag Håkan på studentfesten när vi gick ut gymnasiet och efter några veckor var vi ett par. Vi hade en fin tid att lära känna varandra för hans föräldrar var bortresta de två första veckorna och han hade ett helt radhus för sig själv. Efter två veckor beslutade vi att vi skulle laga en romantisk middag och med vin... det låg mycket spänning i luften... Valet föll av någon anledning på lasagne för ingen av oss kunde laga mat. Och då menar jag det verkligen! Ingen av oss var det minsta intresserade av matlagning. Men lasagne skulle det bli så vi inhandlade ingredienser så som det stod på lasagneplattepaketet. Som vin till maten valde vi Bordeaux Rouge eftersom det var det enda vin vi kände till.
 
Det gick faktiskt ganska bra med matlagningen! Vi behövde bara gå och köpa mjölk en gång till eftersom vi brände vid den... det blev fantastiskt. Allt blev bra! Vi var stolta, oerhört stolta.
 
Och på den vägen är det! Med vissa undantag med perioder under livet (läs barn, storhelger och semestrar) har vi alltid ätit lasagne varje fredag! Hur många hundra lasagner vi lagat är oklart men det är många! Och lika viktigt är det med matlagningsvinet, alltså inte det som man har i maten utan det som man intar medan man lagar maten! Och det är inte Bordeaux Rouge längre, haha! Gärna med lite skön musik i bakgrunden. För tillfället är det Thorsten Flinks musik i bakgrunden när vi lagar.
 
Jag önskar er en trevlig fredagkväll! Nu har jag inte tid att skriva mer. Lasagnen väntar!
 
 

Kommentarer

Postat av: Birgitta Wallentin

Publicerad 2015-01-10 13:17:19

Håller med. Visst är lasagne gott. Min mamma lagade heller inte denna rätt. Pasta det var spagetti eller makaroner. Nu gör vi ofta vegetarisk lasagne med kanske spenat, ingen vit sås utan keso eller mycket ost i emellan t ex.

Svar: Birgitta, visst har allt blivit bättre när det gäller mat? Nya rätter från nya kulturer ger intressanta smaker, underbart! Det hade inte varit så lätt att laga till exempel ndiskt på 60-talet om någon hade fått för sig något så konstigt. Curry fanns kanske, på sin höjd. Och om man hade velat göra lasagne...fanns oregano att köpa? Jag vet faktiskt inte. Vi gör också veggo-lasagne ibland eftersom dottern inte tål kött. Då använder vi gärna färsk spenat och champinjoner i såsen. Mums! Och allra godast är det förstås med egna plattor, också ett litet fredagspyssel... Jag kommer att jämföra olika lasagneplattor med varandra en annan fredag.
ninalagar.blogg.se

Postat av: Gunilla Ramstedt

Publicerad 2015-01-10 16:59:17

Roligt att läsa om din "lasagne-historia". Tror nog jag lagar lite lasagne, redan på MÅNDAG...:-)

Svar: Vad kul Gunilla, det är ju inspiration jag vill ge!!! Lycka till med er lasagne!
ninalagar.blogg.se

Postat av: Helén Landström

Publicerad 2015-01-13 21:50:09

En sån rolig och intressant blogg du startat, hoppas det inte bara är en fluga :) Läser alla inlägg (tror jag) den är lite svårbläddrad, eller är det jag som inte lärt mig kanske? Nåväl, strunt samma, det är inget du kan rå för ;) Jag måste fråga, skriver du dagbok, eller hur kan du komma ihåg vad det var för slags vin ni drack sommaren efter studenten? Du måste ha ett hästminne.
Kul med lasagne varje fredag, här fastnade vi i tacosträsket... Ska testa och göra den där koftarätten någon dag, vi gillar lamm! Jag blev lite förskräckt först när du skrev om alla kryddor, men får nu kalla mitt kryddskåp rätt så välfyllt, det saknades bara två ingredienser, och mjölet, men det kan ju ersättas. Tack för recepttipset. Skulle inte Halv åtta hos mig vara något för dig? Det tror jag!

Svar: Hej Helen och tack för synpunkter! Ja. Jag har hästminne. När det gäller saker som intresserar mig. Nr det gäller saker som inte är intressanta är teflonminne ett bättre ord... Betänk att jag just träffat någon mycket speciell och skulle laga min första romantiska middag med vin... vem kan glömma en sådan sak? Dagbok skriver jag inte, förlitar mig på nämnda hästminne och det andra struntar jag i. Hoppas du lagar rätten och att ni gillar den! Halv åtta för mig? Näää...hade inte varit bra. Tänk bara så jag jönsar omkring när vi har symöte hos mig! Och i TV??? Nej tack, jag skäms redan när jag tänker på det, haha!
ninalagar.blogg.se

Postat av: Eva Schatz

Publicerad 2015-01-17 00:04:14

Vad kul att lasa dina historier. Jag var ju dar nar du tog studenten, hemma pa besok och vantade Carl, vart forsta barn. Lustigt att vi har utvecklat sa lika intressen. Hoppas vi kan traffas nagon gang i den nara framtiden.

Svar: Hej Eva! Kul att höra från dig! Håller med dig helt och fullt!!!
ninalagar.blogg.se

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela