ninalagar.blogg.se

Matlagning i januari - re-cykling av mat del 1: Rödlök i lag

Publicerad 2015-01-06 19:06:20 i Allmänt,

Många upplever nog lite dubbelhet när julen är över och det nya året kommit med allt vad det innebär. Många är säkert de som handlat hem en massa inför julen, lagat en massa mat, ätit en del av den inhandlade och tillagade maten men som sedan upptäckt att man ätit på tok för mycket och för ofta, När nyårsdagen är här vill man knappt se åt julmaten längre, på samma sätt som man med förundrade ögon ser att det står ett träd i vardagsrummet! Vad jag vill säga med detta är att det som kändes så rätt strax innan jul plötsligt känns ganska...ute.
 
Detta i kombination med det nyårslöfte man gett sig själv i form av viktnedgång genom träning och sundare kostvanor kan få en att tänka tanken att man ska slänga hela rasket i kompostpåsen och starta på nytt. I detta sammanhang vill jag hojta STOPP och istället  föreslå lite hederlig återvinning i köket! Eftersom veckorna efter jul brukar innebära att plånboken är ganska tunn finns här mycket att hämta.
 
Så här har jag re-cyklat i mitt kök:
 
Återvinning 1:
 
Jag råkade ha lite för mycket rödlök i kylen. Jag tog tre rödlökar, skivade dem mycket tunt och proppade ner dem i en glasburk med lock som spänns på plats. Under tiden kokade jag upp en 1-2-3-lag bestående av 1 dl ättikssprit, 2 dl socker och 3 dl vatten och hällde den omedelbart över den skivade löken. Och vips så har man ett trevligt tillbehör att ta fram om man serverar en hederlig söndagmiddag.
 
 Snyggt är det också!
 
 
 Jag återkommer strax med Återvinningstips nummer två.
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela